Tuesday, March 21, 2017

RRtraveldiary: Tips dan Itinerary di Bandung

Hi bloggers!!

Seperti yang korang tahu, Bandung memang famous dengan tempat shopping kannnn.. Walaupon entry ni dah berkepam dalam blog selama 2 tahun, hari ni baru terhegeh-hegeh nak publish. Huhu! So here's my quick INFO about my experience to Bandung:
  • March, 2015
  • Traveling with a small child
  • Bought Malindo package with Hotel. Total cost was RM800 including 20kg baggage per person, refreshments (mineral water & biscuits) and an accommodation for 5 days with breakfast. Tapi kalau nak makan heavy mcm kitaorang; boleh order nasi ayam merah atau nasi kandar, you can purchase additional for RM 12
Kitaorang siap boleh tgk movie lagi kat dalam flight
(Please bring your own earphone)
Even though the shows were a bit outdated, tapi dikira okay laaa dari dok melangok sajo-sajo.
Kaaaannn....
Paling malas bila nak kene isi borang kat airport

Sampai je kat airport, Pak Supir dah siap menunggu dengan label nama I (Nanti kita citer pasal Pak Supir ni okay). Disebabkan Flight delay dan kitaorang sampai pukul 4 petang, kitaorang decide nak makan dulu sebab lapar tahap gabans.. **Nasi dalam flight tu ciput sangat kot. Hahaha!

So, kitaorang bagitau kat Pak Supir, kitaorang tak nak makan nasi padang. Sebab last time I makan nasi padang kat Bandung, I terus hilang suara. May be sebab makanan dia sangat berminyak kot. Che Abe pon tak suka masakan yang jenis berminyak sangat nih. So, Pak Supir bawak kat tempat nih:

Kampiun Bistro
Western Food
Local food pon ada macam nasi goreng dll

Lepas habis jer makan, kitaorang terus ZAAAASSSSS ke Hotel untuk check in.
So, this is our hotel for 5 days:

Hotel 101 Bandung Dago
Rated 4 star hotel

My review about 101 Bandung Dago hotel:

Advantage
  1.  Strategic location. You can just walk on foot to Factory Outlet or nearest Mall. Tapi kalau yang ada anak kecik macam kitaorang ni, naik teksi jer laa.. Minimum bayaran tambang Rp 25,000 (dalam RM7)
  2. Wifi yang lajuuuuu **itu yg penting sebenarnya kaaannn
  3. Friendly staff **seriously sangat sangat sangat sangat sangat peramahhhhhhh. Keep up the good work!! Kami suka!!
  4. Good services (kalau request iron atau mintak tukar cadar, ZAAAASSSS diaorang terus datang)

Disadvantage
  1. Noisy especially at night. Sebab location hotel ni kat main road.
  2. Suggest bawak toiletries sendiri untuk keselesaan korang.
  3. Breakfast Buffet agak kurang menarik. Huhu! Tapi tak pelah. Sebab harga pon murah kan?
  4. Swimming pool agak kecil **Kalau yang ada anak yg suka swimming tu, diaorang tentu keciwaaaaaa
If you want to know more review of this hotel, you can also click HERE

Area makan kat hotel
Swimming pool dia besar tu jer
Nampak Menarik!

Okay.
Kita sambung citer

Lepas berehat sekejap kat hotel, pukul 6.30 petang kitaorang keluar lagi. Pak Supir bawak kitaorang ke Toko Tiga. Kitaorang stay kejap je. Tengok harga kat situ terus pengsan. Mahal okay. Harga macam kat KL je. Terus kitaorang keluar kedai tu tanpa sebarang belian. Korang tak pergi tempat ni pon tak pe sebab ada banyak lagi Factory Outlet yg jual Jeans.

Toko Tiga

Lepas tu, Pak Supir bawak kitaorang kat D'Fashion. Tempat ni ala-ala Jakel laaa.. Selesa nak beli kain bila bawak anak kecik macam RRjunior nih **si kecik ni tak boleh duduk diam.

Rumusan yang I boleh buat kat sini, kain kat D'Fashion memang murah. Lebih kurang harga kat Pasar Baru. Kena pandai tawar-menawar. Cumanya kami menyesal tempah jahit tailor kat situ. Sampai ke hari ni pon kami menyesal tak sudah. Memang laaa diaorang siapkan baju dalam satu hari. Siap pi hantar kat hotel lagi.. TAPI... Upah jahit mahal macam kat KL, (RM100 tak silap utk baju kurung atau jubah. Baju si kecik pon RM100 tau) jahitan baju yang diaorang jahit kitaorang tak puas hati. Apa yang kita request, lain pulak yang dia jahit. So, korang beli je kain kat sini tapi buat baju kat tempat yang biasa korang buat. Jangan jadi macam kitaorang **Silap kitaorang jugak sebab tak tanya dulu. Sigh~ Kami habis duit kat sini Rp 2 juta okaaayyyyy (sebab jahit baju punye pasal). Bak kata Che Abe, kalau 2juta tu.. dah boleh beli rumah banglo kat KL, haaaa~

Borong kain cotton

Our Second Day

Nak dijadikan citer...
RRjunior got fever and diarrhea. DISASTER okay!
Semalaman I tak tido. Dia tak selesa tido sebab cirit birit. Dah ler selalu bocor kat cadar.
Punya laa orang hotel tu datang bilik pukul 3 pagi sebab cadar terkena poopoo cair
**I nak puji lagi diorang ni sebab servis diaorang cepat. Call je terus ZAAAASSS walaupon pukul 3-4 pagi pon.

Actually I dah prepare ubat demam & selsema. Tapi tak terlintas langsung nak bawak ubat cirit birit. Arrrgghhhhh! Tak pasal-pasal kena cari Hospital.
Nasib baik laa Che Abe tolong carikan hospital kat Bandung. Rupa-rupanya ada hospital untuk kanak-kanak dekat dengan hotel kitaorang. Just jalan kaki je. Nama hospital tu:

Rumah Sakit Ibu Anak Limijati
Photo: Google

Sorry, I tak snap gambar kat situ. Mana tak nyer.. Menggelabah sebab anak sakit. Hospital ni jenis private. Tapi Masyaallah.. Ramai orang. Nasib baik staff diaorang ni effisyen. Doctor Paed pon memang sangat-sangat okay. So, total kitaorang bayar dalam RM120. Okay laaa kan.

Al-Jadinyaa..
Seharian laa kitaorang stay kat hotel. Makan lunch & dinner pon kat hotel ni jugak. Huhu!
Anak oh anak...

Cuma lewat petang tu Che Abe decide nak pergi Rumah Mode. So kitaorang naik teksi je dari hotel. Memang senang nak dapat teksi sebab hotel tu located kat tepi jalan besar. Rumah Mode ni memang famous. Tapi sesetengah barang-barang dia mahal. Kena pandai tengok & compare la. Huhu! Tapi kalau korang ada duit lebih tu, grab je. Tak yah pikir panjang.

Anyway, kat Rumah Mode ni tak provide changing diaper room. So, kitaorang terpaksa guna wet tissue & salin je pampers atas bench beralaskan kain lampin. Darurat katanyeee..

Our Third Day

Erm, kitaorang setengah hari stay kat hotel. After lunch kat hotel, Che Abe decide nak pergi Factory Outlet. So, kitaorang naik teksi je. Nak jalan kaki takut susah dengan si kecik nih. Tapi memang tak terasa laa naik teksi. Tak sampai 3 minit dah sampai. Tambang teksi pon tak cecah minimum bayaran tambang.

Factory Outlet kitaorang pergi: Herritage, Stamp, dan lagi 2 tempat dah tak ingat nama dia. Tapi memang sebelah-sebelah je. Korang yang tak ada anak tu, boleh laa jalan kaki dan explore.

Masa malam pulak, kitaorang decide nak dinner kat D'cost Seafood. Tempat ni dalam Mall tingkat bawah. Jalan kaki je dari hotel. Staff hotel tu siap bagi direction lagi kat luar hotel. Baguih diaorang nih.

Food yang kitaorang order
Tom yam, sayur, kerang & ikan gurame
Untuk order, korang pilih kad gambar menu pilihan korang yang terletak kat dinding
Huhu! unik tak?
Harga pon murah. Tak sampai RM50

Lepas siap dinner, kitaorang shopping kat Factory Outlet yang terletak betol-betol depan mall ni. Dan.. kitaorang singgah jugak kat convinence shop, beli food makan kat bilik & sebagai bekal untuk plan esok.

Our Forth Day

Baru laa kitaorang confident nak bawak RRjunior berjalan jauh. So malam tu kitaorang whatsapp siap-siap kat Pak Supir, datang pukul 7.30 pagi untuk bertolak ke Gunung Tangkuban Perahu.

Pak Supir ni memang punchual :)

Kitaorang sampai kat sini pukul 9 pagi (It takes almost 2 hours to get here) Pak Supir tu guna jalan kampung untuk elak traffik jam. Baguih Pak Supir nih. Tiket masuk: Rp55,000 (kita kena bayar)

Sebelum sampai kat sini, Pak Supir tu siap pesan jangan beli apa-apa dengan penjual jalanan. They sell things with ridiculous price & they follows you wherever you go. Huhu! Rimas kaaann. Tapi nak buat macam mana. Itu sumber rezeki diaorang. Kita just tolak offer diaorang sesopan yang boleh lorr.. Pak Supir ni memang eskot kitaorang all the way. Siap tolong ambik gambar lagi.

Kalau sampai pagi, memang cuaca sejuk & berangin
Best!!
Suggest: bawa penutup mulut sebab bau sulfur yang sangat kuat

Diaorang panggil pokok ni sebagai pokok Siti Nurhaliza & Kris dayanti. Huhu!
Ingat Pak Supir ni buat lawak, tapi memang betol

Sebelum pergi ke tempat lain, kitaorang sempat beli magnet kat kedai situ. Better tolong orang jual kat kedai sebab kesian diaorang bayar sewa mahal-mahal kaan..

Okay, our next destination:
Sari Ater Hot Spring; Kolam air panas
Tiket: Rp 22,000 tak silap. Lupa pulak

Kalau korang niat nak mandi, bawa siap-siap towel & extra baju. Kitaorang just chill & rendam kaki jer.. sebab RRjunior pun masih cirit birit.

Memang best. Rasa nak terjun je. Air kt situ suam ku-ku
Ada juga khidmat orang urut kaki. Tak sure kene bayar berapa

Next location:

Floating Market
Tiket masuk Rp10,000 seorang

Untuk beli barang kat sini, korang kene beli coin dahulu sebelum masuk

Tak kisah laa berapa token, asalkan kene habiskan kat situ jugak

Chantek tempat dia

Tempat wajib orang ambik gambar
Feeding fish
Rp 5,000

Angsa pon ada

Kitaorang beli pau ni je
RRjunior memang suka

Korang boleh jugak try naik boat chomel nih

alat musik traditional
Taman arnab
Also.. need to pay with token
Kalau budak besar RRjunior ni seronok laa tengok binatang ni
Letak je token kat sini
Tiket masuk kat sini sekali dengan kupon minuman
So boleh redeem kat sini before balik

Then, we went for lunch at Kampung Daun

Terpaksa dukung RR Junior beralaskan towel sebab takot kebocoran berlaku
Huhuhu!
Tempat wajib ambik gambar, kaaannnnn
Sebelum masuk ke tempat makan ni, kita kenalah pergi ke kaunter untuk dapatkan nombor pondok
No worries. Pak Supir kitaorang dah buatkan untuk kitaorang. Huhu!
Bila nak order makanan, ketuk aje benda alah nih.
The food that we ordered
Mushroom soup, Macroni soup, ikan bakar gurame, set nasi&ayam (tak ingat nama dia apa)
Total: RM100++ (anggaplaa total makan ni macam kat restaurant chillis untuk 2orang)

Later, we went to Pasar baru to buy kain pelikat (SisII kirim untuk bagi guest pada masa majlis akikah nanti). Kitaorang beli banyaaaaaaaakk okay. Sebab murah. Pastu pening kepala macam mana nak bawak balik. Hahahaha!

Directory Pasar Baru
UG & LG- Kain Batik, Pelikat dan Telekung
L1 & L2- Telekung, Kain Ela, Blouse
L3 & L4- Tempahan Baju, Blouse, Pakaian kanak-kanak, Kain Ela, Mainan
L5- Handbag
L6- Foodcourt
L7- Surau

Then, we also went  a few factory outlet such as TheSecret, Blossom, & Outlet Anak Kecil (tempat ni memang heaven kalau nak shopping baju budak-budak)

For our last dinner, Pak Supir brought us here:

Kedai Belacan. Tempat ni dekat laa jugak dengan hotel kitaorang.**Recommended

Live band
Request lagu
Pak Supir kitaorang yang tolong jadi posmen. Huhu!
.Food yang kitaorang order. Sedap okay
Tapi harga kat sini boleh tahan mahal macam kat Restaurant kampung daun
Tak kisahlah. Asalkan puas hati makan

Our Last Day

Sebelum kitaorang pergi ke airport, kitaorang singgah dulu Kartika Sari (the famous pastries) sebab nak beli Bolen sebagai souvenir . Ada banyak cawangan Kartika Sari tapi Supir bawak kitaorang kat cawangan besar kat situ sebab banyak choice.

When we arrived at the airport, check in our luggage, we managed to get a photo with our Supir. Kitaorang bayar RM300 (termasuk tips). Puas hati dengan service dia. Sebabnya korang tak perlu sediakan duit kecil untuk bagi orang yang jaga buat U-turn atau traffic. Dia yang akan bayarkan. Cumanya, duit tiket masuk parking macam Tangkuban Perahu tu kita kena bayar.

Korang boleh contact Supir ni:

Phone: Wasiu Aripin +62 8535 2920 876 (whatsapp)
Blog: supirmurahbandung.blogspot.com

Owh.. by the way, korang dah tak perlu bayar tax kat airport Bandung RP75,000 macam dulu.

With our Supir, Arif
He's a single father to 2 kids

Bila sampai kat KLIA 2, kitaorang kena tahan imigresen. Sebabnya dia scan beg nampak banyak barang benda sama. So, dia suruh buka beg. Kitaorang cakap laa kain pelikat ni untuk majlis akikah.

Pastu, dia tanya lagi.. anggaran belanja yang kitaorang dah spent. Che Abe jawab dalam RM1k. So dia suruh kitaorang bayar RM300 sebab kena bayar tax 30%. Che Abe tak cakap banyak. Terus pergi ke kaunter bayaran.

Masa kat kaunter, baru laa Che Abe explain balik dan minta jasa baik diaorang kurangkan bayaran. Kitaorang bukannya nak jual kain pelikat tu pon. So, nasib baik orang kat kaunter tu bagi diskaun sikit. Phewhh.. jadi laaa kaaan...

Sebenarnya, ini plan kitaorang kalau RRjunior tak sakit:

Our Itinerary Bandung (5days 4nights)

1st Day
1.30 pm: Arrival (Bandung Airport)
2.00 pm: Lunch

11 am: Check Out Hotel
            Kartika Sari for souvenir
12 pm: Airport

Selain daripada tu, korang juga boleh add tempat-tempat menarik dalam itinerary korang di Bandung seperti:
  1. Strawberry Park

2. Toko Perfume
  3. Fashion World
  4. Kilang kain sulam/ Rumah Sulam
  5. Toko Mahmud (kedai make-up)
  6. Cihampelas Walk

Atau korang boleh try pergi tempat makan menarik di Bandung:
  1. The Stone Cafe
  2. Paskal Food Market
  3. Saung Andir
  4. Dusun Bambu
  5. Nasi Padang Paris Jaya
  6. Cafe D'Pakar
  7. Cups (Coffee & Kitchen)
  8. Ayam Semar Pendawa
  9. Bakso Malang Langgeng
  10. Murtabak San Francisco (MSF)
  11. Sukha Delights
  18. Hummingbird Heartbeat
  19. Mangkok Manis
  20. Captain's Seafood
  21. Warung Daweung (Bukit Moko)

Last but not least, here's my RR Travel tips Bandung:

1. Don't forget to bring International Plug Adaptor.
  2. Prepare medicine and termometer for an emergency
  3. Choose light weight clothes for travelling. Sebaiknya, cotton material
  4. Wear comfortable shoes
  5. Bila membeli, kena pandai tawar menawar harga
  6. Bring your hat or rain coat. Flight landed jauh
  7. Bila makan di kedai, jangan order minuman bancuhan untuk anak. Sebaiknya order air mineral dalam botol atau air kotak.
  8. Jangan ikut sangat tempat yang Supir nak bawa (kadang-kadang sesetengah tempat yang dia bawa tak best pon sebab bila dia bawa korang pergi situ, dia akan dapat komisyen dari tuan kedai) Sebaiknya, korang kena decide (kalau dah ada plan) unless korang sendiri tak tahu nak pergi mana
  9. Jangan shopping sakan sampai tak ingat dunia yerrrrr. Nanti balik KL, korang makan maggie jerr haaaa...